Wat levert het koploperproject op 

Word ook Koploper 

  • positieve publiciteit en vaak nieuwe klanten

  • besparing van tijd en geld door deskundige begeleiding en praktische tools

  • een andere, frisse kijk op de organisatie en op duurzaamheid

  • een degelijke nulmeting: wat doen we al goed en wat kan er beter?

  • inzicht in de CO2 footprint en milieuprestaties

  • inzicht in relevante verplichte besparingsmaatregelen volgens de Wet milieubeheer

  • praktische tips voor de verduurzaming van de bedrijfsvoering

  • nieuwe ideeën voor innovatie van product- en dienstverlening

  • bewustere keuzes bij inkoop en investeringen

  • kostenbesparingen op onder meer energie, afval en mobiliteit

  • meer betrokkenheid van de medewerkers

  • uitbreiding van uw netwerk en samenwerking met andere bedrijven in de regio

  • aansluiting met het onderwijs

Meer weten? 

Ada Kruiter (contact en coördinatie)

telefoon 06 37 23 63 37

adakruiter@circulairactief.nl

  • Facebook
  • Twitter
Logo Koploperproject Groningen
Archief
Please reload

Recente berichten
Please reload

Twitter

Duurzaam Startontbijt koplopers stad Groningen

Groningen - 29 oktober 2019

 

Duurzaam startontbijt

Tijdens het Koploperproject Stad Groningen van ongeveer tien maanden gaan de ‘Koplopers’ praktisch en strategisch aan de slag met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In inspirerende workshops delen de koplopers onderling de resultaten en ervaringen. Deze inzichten vertalen ze dan naar duurzame ambities en actieplannen.

 

11 kersverse Koplopers in duurzaam ondernemen kregen vanochtend een warm ontvangst door Koploper en gastheer Sil Doeksen van grand cafe & terras de Drie Gezusters met een biologisch startontbijt van prachtige streekproducten. De chef-kok heeft ze tijdens een ‘tour de Provence’ persoonlijk verzameld. Dit lieten de aanwezigen zich lekker smaken.

 

 

Officiële opening wethouder
Op de dag voor de officiële heropening van het duurzaam verbouwde en gasloze winkelpand van Albert Heijn in Hoogkerk is Koploper Fokko Kip graag van de partij. ‘Alles loopt gelukkig op schema en daarom kan ik mijn volle aandacht richten op het Koploperproject duurzaam ondernemen’ vertelt Fokko bij binnenkomst. En dat geldt ook voor de andere tien Koploperbedrijven die vandaag aanschuiven. 


Het ambitieniveau van de groep Koplopers is hoog merkt ook wethouder Glimina Chakor van de  gemeente Groningen op tijdens de officiële opening en kennismaking van de deelnemers van het Koploperproject. ‘Jullie gaan samen grondig aan de slag met duurzaamheid. Wat geweldig dat jullie de handschoen oppakken en onderzoeken hoe je verantwoord kunt ondernemen. Ik ben ontzettend blij met jullie initiatief en ontzettend nieuwsgierig naar de resultaten die jullie hopelijk over tien maanden kunnen presenteren', aldus wethouder Chakor. Volgens de wethouder gaat het er niet om dat je meteen grootschalige veranderingen in je bedrijfsvoering invoert, om duurzamer of verantwoorder te ondernemen. Ook kleine stapjes zijn belangrijk. ‘Klein bier en groot bier: alles doet ertoe!’, aldus wethouder Chakor.

 

Eyeopener met complete maatregelen
Na het startontbijt worden de Koplopers geïnspireerd met het enthousiaste verhaal van een oud Koploper. Margreet Wegman en Joke Dijks van de Rabobank Groningerland (Zuid Oost en Noord Groningen) delen hun ervaringen van de Koploperreis.

 

'Door mee te doen aan het Koploperproject is er een geweldige flow van duurzame initiatieven in onze organisatie in gang gezet. Elke medewerker plukt daar nog iedere dag de vruchten van.’ Een breed pallet aan kleine en grote maatregelen is door het Rabobankteam inmiddels opgepakt. ‘Van de vrijdagmiddag smoothie die is ingevoerd tegen voedselverspilling tot circulair kantoor- en toiletpapier in de aanbesteding van het schoonmaakbedrijf. Maar ook invoering van elektrische deelauto’s, stimulering privéaanschaf elektrische auto, een fietsregeling, OV-gebruik en laadpaalvoorzieningen als compleet pakket aanbieden is cruciaal’ aldus facilitair manager Joke. ‘De bewustwording van duurzaam gedrag is aangewakkerd door middel van een interne enquête en dat was echt een eyeopener’ aldus Margreet. Als strategisch doel stelt de Rabobank voortaan de norm op minimaal 20% duurzame financiering aan de klant, zowel in de zakelijke als de particuliere markt.
  

 

Sociale Impact en bier met regenwater
Koploper Jan Pier Tilma van Brandmore heeft speciaal voor de gelegenheid vesten voor de Koplopers laten maken van biologisch katoen met het Koploperlogo erop. De vesten zijn verantwoord gemaakt ‘Het geeft veel voldoening om het verhaal achter onze duurzame producten te kunnen uitdragen ’aldus zijn zakelijk partner Ingrid Keijl.

 

Koploper Edwin Froma van FC Groningen is blij met de ruim 1000 zonnepanelen op het dak van het stadion en op de 7 maatschappelijke pijlers waaraan wordt gewerkt met social impact partners en projecten.

 

Koploper Victor Wu zet met zijn Sushi-restaurant Imono in op vervanging van plastic verpakkingen door suikerriet. ‘Persoonlijk vind ik de impact op de volgende generatie voor ons als familiebedrijf van groot belang. Zo lever je een ook bijdrage aan de continuïteit van de onderneming in de toekomst’ aldus Victor.

 

Koploper Ester Koens van MartiniZorg heeft in het gesprek interessante duurzame producten ontdekt die bij het zorgbedrijf slim ingezet kunnen worden: ‘Bij ons merk je hoezeer we op de mens gericht zijn, maar ogenschijnlijk kleine duurzame keuzes voor duurzame producten in de dagelijkse sfeer kunnen wel degelijk verschil maken en dat loont’. 

 

Voor Koploper Meike Emmelkamp van SKSG kinderopvang Groningen staan de belangen van de toekomstige generatie zeker voorop. ‘Jam met toegevoegde suikers komt niet meer op tafel. Als je op heel jonge leeftijd al begint met bewustwording van gescheiden afval of respect voor de natuur, is dat voor de komende generatie het nieuwe normaal.’

 

Koploper Carl Drenth van Alfa Accountants heeft duurzaam gedrag ook hoog in het vaandel en daarom is er een duurzaamheidsteam ingesteld door het bedrijf. Medewerkers worden betrokken, gemotiveerde ambassadeurs in duurzaamheid en nemen elkaar daarin mee.

 

Koploper Paul Papo van de Maripaan Groep sluit hierop aan en legt de nadruk op de menselijke energie in de 15 Jumbo-supermarkt vestigingen: ‘Als je stagiaires de kans geeft als jonge mensen hun talenten te ontwikkelen en daarover te communiceren, dan krijg je daarvoor sociale impact, enthousiasme van de medewerkers en uitstraling daarvan op je bedrijf terug.’

 

Koploper Kasper Hiddema van Baxbier produceert lekker bier met regenwater en ziet potentie in de diversiteit van de groep. ‘De kracht zit in de ervaringsdeskundigheid van de Koplopers, dat biedt interessante kansen om veel van elkaar te kunnen leren’ aldus Kasper.

 

Koploper Wessel Zijp van Hotel de Prinsenhof moest helaas door een calamiteit verstek laten gaan, maar hij zal snel worden bijgepraat.

 

QuickScan en opsteker
Aan het eind van de ochtend hebben de Koplopers allemaal een quick-scan ingevuld en zijn ze geïnformeerd over de duurzame trends van dit moment. De komende maand staan de duurzame 1 op 1 doorlichtingen van de Koploperbedrijven op de agenda. In december komt de groep weer bijeen voor een verrijkend bezoek bij een van de deelnemers.

 

Het komend jaar valt er genoeg te doen met huiswerk en tijdens de workshops. Dit alles met het Koplopersymposium in september 2020 in het verschiet. Voor deze Koplopers is de knop naar duurzaam ondernemen al lang om. Maar ondanks een duurzame mindset en de verwevenheid met duurzame bedrijfspraktijken, blijkt duurzaam doen op het persoonlijke vlak weerbarstig. De uitdagingen en praktische oplossingen van enthousiaste collega-ondernemers samen delen is dus ook vanuit persoonlijk oogpunt een mooie opsteker!

 

Het koploperproject worden mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de gemeente Groningen en de Provincie Groningen via de Groninger Ondernemersregeling.

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload