Wat levert het koploperproject op 

Word ook Koploper 

  • positieve publiciteit en vaak nieuwe klanten

  • besparing van tijd en geld door deskundige begeleiding en praktische tools

  • een andere, frisse kijk op de organisatie en op duurzaamheid

  • een degelijke nulmeting: wat doen we al goed en wat kan er beter?

  • inzicht in de CO2 footprint en milieuprestaties

  • inzicht in relevante verplichte besparingsmaatregelen volgens de Wet milieubeheer

  • praktische tips voor de verduurzaming van de bedrijfsvoering

  • nieuwe ideeën voor innovatie van product- en dienstverlening

  • bewustere keuzes bij inkoop en investeringen

  • kostenbesparingen op onder meer energie, afval en mobiliteit

  • meer betrokkenheid van de medewerkers

  • uitbreiding van uw netwerk en samenwerking met andere bedrijven in de regio

  • aansluiting met het onderwijs

Meer weten? 

Ada Kruiter (contact en coördinatie)

telefoon 06 37 23 63 37

adakruiter@circulairactief.nl

  • Facebook
  • Twitter
Logo Koploperproject Groningen
Archief
Please reload

Recente berichten
Please reload

Twitter

Samenwerking Hanzehogeschool Groningen en koploperproject

24 Apr 2017

Met de Koploperprojecten duurzaam ondernemen zijn in de afgelopen jaren in Friesland en Groningen al zo'n 300 bedrijven en organisaties concreet op weg geholpen op toekomstbestendig te gaan ondernemen. Binnenkort gaat het koploperproject ook in Drenthe van start.

 

In de koploperprojecten worden ook vaak studenten van verschillende Hogescholen en Universiteiten betrokken. In Groningen en Drenthe werken we veel samen met het Lectoraat Duurzaam Financieel Management van de Hanzehogeschool Groningen. In de komende tijd worden in een samenwerking tussen de Hanzehogeschool en het koploperproject praktische tools ontwikkeld waarmee de maatschappelijke impact van duurzame investeringen door bedrijven kunnen worden gemeten.

Studenten van de Hanzehogeschool gaan met het koploperteam mee naar de koploperbedrijven.

 

Een van de onderwerpen die vaak ter sprake komen is het meten van de maatschappelijke impact van duurzame investeringen door bedrijven. Veel ondernemers kijken in de eerste plaats naar de terugverdientijd. Maar dat is maar een heel beperkt concept. Duurzame investeringen kunnen veel meer voordelen opleveren voor een bedrijf, zoals minder onderhoud, gezondere medewerkers, een beter bedrijfsimago en daardoor wellicht nieuwe klanten. Het is dan ook zinvol om de baten breder te bekijken, bijvoorbeeld volgens de total cost of ownership (TCO) benadering. Of misschien wel de 'total cost of use', als we steeds meer van bezit naar gebruik gaan in de circulaire economie. Duurzame investeringen hebben echter ook nog een maatschappelijke impact. Daar hebben ondernemers, maar ook beleidsmaker vaak helemaal geen zicht op.

 

Het koploperproject werkt vanaf de start van het project nauw samen met de Hanzehogeschool Groningen. We willen in beeld krijgen wat de echte waarde - dus zowel de financiele als de maatschappelijke waarde - van het koploperproject duurzaam ondernemen.  

 

Samen met enkele docenten en studenten van het Lectoraat Duurzaam Financieel Management, gaat de Hanzehogeschool, samen met het koploperteam daarom in de komende tijd een praktische tool ontwikkelen om de brede impact van duurzame investeringen in beeld te kunnen brengen, zodat ondernemers beter afgewogen keuzes kunnen maken omtrent hun investeringen.

 

Studenten van de Hanzehogeschool gaan met het koploperteam mee om onderzoek te doen bij de koploperbedrijven. De tool moet ook voor het MKB goed te gebruiken zijn. Daarom worden de wensen, ideeën en ervaringen van Koplopers ook goed meegenomen in dit onderzoek.

 

Lees hier het bericht op de website van de Hanzehogeschool Groningen.

 

Het Koploperteam Groningen bestaat uit Jaap de Vries, Reina Boels en Ada Kruiter Everhardus.

 

#‎duurzaam‬ #mvo #ondernemen #hanzehogeschool #circulaireeconomie

Please reload