Wat levert het koploperproject op 

Word ook Koploper 

  • positieve publiciteit en vaak nieuwe klanten

  • besparing van tijd en geld door deskundige begeleiding en praktische tools

  • een andere, frisse kijk op de organisatie en op duurzaamheid

  • een degelijke nulmeting: wat doen we al goed en wat kan er beter?

  • inzicht in de CO2 footprint en milieuprestaties

  • inzicht in relevante verplichte besparingsmaatregelen volgens de Wet milieubeheer

  • praktische tips voor de verduurzaming van de bedrijfsvoering

  • nieuwe ideeën voor innovatie van product- en dienstverlening

  • bewustere keuzes bij inkoop en investeringen

  • kostenbesparingen op onder meer energie, afval en mobiliteit

  • meer betrokkenheid van de medewerkers

  • uitbreiding van uw netwerk en samenwerking met andere bedrijven in de regio

  • aansluiting met het onderwijs

Meer weten? 

Ada Kruiter (contact en coördinatie)

telefoon 06 37 23 63 37

adakruiter@circulairactief.nl

  • Facebook
  • Twitter
Logo Koploperproject Groningen
Archief
Please reload

Recente berichten
Please reload

Twitter

Koplopers laten MVO-trends echt zien met een succesvolle bedrijfsvoering

22 Sep 2015

Duurzaam is de nieuwe werkelijkheid

 

MVO-Nederland voorspelde begin dit jaar 7 nieuwe trends van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het MVO-trendrapport 2015 verscheen in januari. Grasduin vooral op http://www.mvonederland.nl

 

Er gebeuren mooie dingen in Noord Nederland. Wij hebben het voorrecht om met buitengewone ondernemers te mogen werken in de regio Oost Groningen. Deze Koplopers laten net als in Friesland de MVO-trends echt zien met een succesvolle bedrijfsvoering. Dit inspireerde mij om deze trends speciaal voor jullie, te vertalen naar 14 aansprekende praktijkvoorbeelden.

 

 

 

Trend 1: Winst = Waarde

Het bedrijf voegt waarde toe aan mens, bedrijf en milieu. Zo wordt er driedubbele winst gemaakt. Koploper OldenburgerFritom Veendam brengt als transport-, overslag- en storagebedrijf de drievoudige waarde in de praktijk. Het bedrijf behaalt door energiebesparingen, een gezond werkklimaat en efficiënte logistieke processen behalve economische bedrijfswinst ook een lagere CO2-uitstoot en een zeer laag (ca.  1 – 2 %) ziekteverzuim. De geboekte resultaten maakt het bedrijf straks zichtbaar met de Milieubarometer en de Milieuprestatieladder.

Het gemeentelijk bedrijf ‘De Kompanjie’van Veendam en Pekela ziet precies hier de uitdaging. Er gebeurt al veel op het gebied van afvalstromen, energie en transport. Duurzame winst zit vooral in het op elkaar afstemmen en verbinden van de veelheid aan schijnbaar losse elementen in de organisatie. Vele kleintjes maken samen grote waarde!

 

Trend 2: Fossiel = Uit

‘Ik heb goed nieuws, de deelnemersbijdrage hebben we er nu al weer uit’aldus Diny Fluttert van Camping Wedderbergen in Wedde. Na de startbijeenkomst kwam Geert van der Veen heel snel bij ons langs. Met als resultaat dat we bij Raedthuys nu met groene energie goedkoper uit zijn! De drie bedrijven van mijn man zijn ook al geswitcht.’

OBS de Driesprong in Vriescheloo is al goed op weg met energiebesparing. Klassewijzer verrijkt hun Energy-challenge programma door de duurzame winst voor leerlingen en leerkrachten op een leuke manier zichtbaar en meetbaar te maken en zo de transitie met energiebewuste wereldburgers te versnellen!

Raedthuys energie in Stadskanaal is voor de derde keer in 3 jaar Koploper in duurzame energie opwekking en levering geworden. Met pure hernieuwbare energie richten zij zich op bedrijven die willen vergroenen. Een aanrader dus!

 

Trend 3: Duurzaam wordt Smart

Het geitewollensokken imago van duurzaamheid is er af. Slimme bedrijven richten zich op kostenreductie, milieubesparing, investeren in hernieuwbare energie en in betrokken stakeholders. Het Bewegingscentrum Ter Apel is al bijna energieneutraal en onafhankelijk van gas. Dankzij een warmtepomp, zonnepanelen, warmtewisselaars en slimme sensortechnologie besparen de sporters zelf 30-40% op energie en water tijdens het douchen en sporten.

VIB in Zuidbroek legt zich naast o.a. glasvezel ook steeds meer toe op intelligente netwerken in huis of op kantoor, waarmee de gebruiker door eenvoudige en gebruikersvriendelijke bediening tot slim en energiezuinig gedrag wordt verleid.

 

Trend 4: Ketenrevolutie

De Boer Auto-onderdelen in Stadskanaal verduurzaamt de eigen keten via de branche-organisatie STIBA. Als bestuurslid staat Koploper Albert de Boer aan de wieg van groeneonderdelen.nl de Marktplaats voor auto-eigenaren. Hergebruikte auto-onderdelen uit (schade) voertuigen zijn voor iedereen voordelig en eenvoudig verkrijgbaar.

Aardse Orchideeën in Zuidbroek regisseert de verduurzaming van de complete productieketen vanuit Thailand tot de bekende Orchidee in de supermarkt bij jou om de hoek. Alle processen worden daarbij onder de loep genomen. Verpakking, opkweken, ver- en ompakken, transport, logistiek, drukwerk en uitlevering kunnen continu verbeterd en beproefd.

 

Trend 5: Afval = Voedsel

Afval is kostbare grondstof als je de waarde er van herkent en ontdekt. Hennepvezelfabrikant DunAgro in Pekela produceert van een bijproduct een gezond en vitaminerijk superfood, Sanahempjuice. Dit wordt geperst uit het groene blad van de plant en in pure vorm aangeboden.

Steenhuis Recycling in Winschoten is Koploper in hergebruik van metaal-afval. Overgebleven metaaldraad van installatiebedrijven bijvoorbeeld scheidt het bedrijf zorgvuldig. De zuivere bestanddelen zoals lood, koper en aluminium worden opnieuw ingezet als kostbare grondstof in bijvoorbeeld de luchtvaart. Zo kan uit afval een nieuwe schuifdeur worden gemaakt.

 

Trend 6: Energiek en gezond jong blijven

Margriet Nieuwenhuis runt vol passie en enthousiasme Gasterij Natuurlijk Smeerling. De betrokken ondernemer onderhoudt dagelijks 1:1 contact met de medewerkers. Het vertrouwen onderling groeit, gedragscodes en arbeidscontracten staan in de praktijk voor mensgerichte medewerkers die betekenisvol omgaan met de gasten. Dit Gastvrouwschap vertaalt zich in een zinvolle belevingservaring van de klant. Gezond eten, drinken en bewegen midden in de Natuur terwijl medewerkers actief informatie delen over de herkomst en totstandkoming van lokale en natuurlijke producten. Zo’n energieke, natuurlijke bedrijfsdynamiek voelt als thuiskomen. Een energie die gasten onthouden en aanstekelijk werkt. Jong en oud weten zo de weg naar de Gasterij regelmatig terug te vinden.

 

Trend 7  MVO = a,a,b,b (authentiek, ambachtelijk, bron, betrokken)

Jan Loots van Hightech Onderneming Geoplus in Scheemda is het van nature allemaal. Zijn nieuwste investering was de Geo Focus, het diesel-hybride meetschip met de laagste emissie ter wereld, dat in 2012 werd gedoopt door Joos en Wubbo Ockels. Authentiek, ambachtelijk, waar mogelijk onderdelen en productiematerialen betrekken van de bron en betrokken relaties onderhouden met je vestigingsplaats/omgeving, met leveranciers, klanten en andere belanghebbenden en door een reële prijs te vragen.

Deze marketingmix is de trend die doorzet in 2015  en waarvan Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemers gebruik maken. Nuchtere Groningers ‘doun ’t eerst zulf , proatn is veur loater’. Als je er op die manier naar kijkt, herken je de 7 trends in Groningen overal.

 

Please reload