Zoeken

Koploperproject is eyopener voor bedrijven Zuidoost Groningen

Bijgewerkt: sep 18

In het appeltjesgroene, blokvormige gebouw aan de A7, naast de trainingsvelden van FC Groningen vind je het ’Topsportzorgcentrum’ Groningen. Op deze dynamische plek beklom de Koplopergroep (bedrijventerrein) Zuidoost de duurzame ladder tijdens een workshop in het sportrestaurant op de 1e verdieping. De Koplopers zijn te gast bij 2Corpus, ‘Eat, Chill & Meet’ van Koploper Patrick Reinders, eigenaar van de Effektief Groep. Hier krijgen ze een uitgebalanceerde sportmaaltijd aangeboden. Als hoofdonderdeel staan vandaag de Koploper-pitches op het programma. Daarin wisselen de deelnemers de resultaten van de nulmeting onderling uit.




In het Koploperproject toekomstbestendig ondernemen gaan Koplopers in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een klein jaar lang met elkaar aan de slag om duurzaam ondernemen stevig in hun bedrijf te verankeren. De bedrijven worden doorgelicht (nulmeting), maken een concreet MVO-actieplan en vergroten de impact op medewerkers, in de keten en van elkaar. In dit Koploperproject Zuidoost Groningen doen mee: Harrier Accountancy en Bedrijfsadvies, leerwerkbedrijf Leerbouwen, Donkergroen Groenvoorziening, Roossien Hoogwerktechniek, Waterbedrijf Groningen, Kwint Groep, marketingbureau Ten Stripes en schoonmaakbedrijf Effektief Groep.



Sanne Vogel van Harrier maakt gelijk indruk. Samen met eigenaar Harry Marissen stelde ze een degelijk MVO-beleid op, inclusief een eerste MVO-verslag en een concreet actieplan. Alle inkoop is doorgelicht op duurzaamheid. Verder verrees op het terrein van Harrier een bijenhotel, een kruidentuin, een wilde bloemenstrook en een biocomposteerbak.


Bart Joling van Marketingbureau Ten Stripes vatte de koe bij de hoorns door de compensatie van de CO2-footprint van het bedrijf met aankoop van groencertificaten. Op kantoor werd tevens een oesterzwamkas van Fryslân Fungies geïnstalleerd, waarmee eigen koffiedik als voedsel terugkomt in de kringloop. Door deze voorbeelden te delen maakt Ten Stripes maatschappelijke impact ook aantrekkelijker voor medewerkers, klanten en partners.



Voor Arie Meerman van Waterbedrijf Groningen, vielen de schellen van de ogen tijdens de doorlichting. Hij kreeg een verhelderend inzicht en ontdekte hoezeer MVO al in het ‘Groningse’ DNA van de medewerkers zit, nuchter en praktisch: ‘nait soezen moar doun’ van onderop. Maar het is nog geen samengesteld beeld voor de hele organisatie. Dit inzicht vormt de aanleiding om direct aan de slag gegaan met de verankering van duurzaamheid in beleid. Brandstofbesparing op woonwerk-verkeer was al prioriteit maar door corona doet zich nu een extra kans voor. Structurele thuiswerkdagen worden vanaf nu geborgd in MVO-beleid. Dat levert op langere termijn aanzienlijke besparingen op CO2 en kosten op.


Donkergroen is innovatief Koploper in Nederland voor groenvoorziening met biodiversiteit, klimaatadaptatie en circulaire terreininrichting. Na de nulmeting onderwierp Ramon Hoiting de eigen locatie aan de Duinkerkenstraat aan de duurzame terreinscan. Dat zette hem en zijn team aan het denken. Het terrein wordt binnenkort onder handen genomen en klimaatbestendig ingericht.


Peter van der Velde krijgt tijdens zijn pitch veel waardering voor de wijze waarop zijn bedrijf Roossien het klanttevredenheidsonderzoek uitvoert. Klanten worden beloond met een bijdrage van 10 Euro, als ze de enquête invullen. Dit bedrag besteden ze aan een maatschappelijk doel naar eigen keuze. Zo maakt het bedrijf al decennia social impact door de klanten direct te betrekken bij MVO.


De vraag van Hendrik van der Sluis van leerwerkbedrijf Leerbouwen maakt de inspiratie los. Hoe kunnen we onze medewerkers stimuleren om duurzamer te gaan reizen? Sanne tipt over de invoering van een elektrische deelauto bij Harrier. Daarmee kunnen er vijf bedrijfsauto’s uit. Bart heeft goede ervaring met de Move Fit app waarmee duurzaam reizen ook populair wordt bij medewerkers. Ten slotte geeft Arie Meerman de gouden tip die je morgen al kan doen: Geef het goede voorbeeld en kom zelf met de fiets naar het werk. Vertel collega’s wat het oplevert. Een strak lijf, leeg hoofd, vrijheid en het natuurgevoel. Een typisch Groningse doeltreffende aanpak.


Na afloop van de pitches volgt de rondleiding door het gebouw. Beneden zien we een ‘state of the art’ trainingshal die voor de spelers van FC Groningen en andere topsporters is ingericht. In het Omnium op de tweede verdieping werken zorgexperts vanuit verschillende invalshoeken aan de optimale conditie en herstel van de sporters. Op de bovenste verdieping zetelen o.a. VNO/NCW, de SER en Economic Board. Groene planten zorgen voor een oase van ruimtelijke rust, licht en zuurstof. Dit project werd door Donkergroen ingericht.

Het laatste onderdeel van de middag is ‘food for thought’ voor de Koplopers en dat smaakt! In sinaasappelsap gemarineerde witlof, quinoa bereid in bietensap, sojabonen en een rijk gevulde pasta vormen een appetijtelijk geheel. De middag is compleet. Tijdens de volgende bijeenkomst in november bij Koploper Donkergroen, gaan deze Koplopers elkaars duurzame actieplannen onder de loep nemen.


En nog een tip! Op 10 oktober a.s. valt er van alles te ontdekken tijdens de (landelijke) ‘duurzame open dag’ bij Harrier Accountants aan de Verlengde Bremenweg in Groningen.



Het Koploperproject Zuidoost Groningen wordt uitgevoerd door het Koploperteam Groningen, in partnership met Bedrijvenvereniging Zuidoost en de gemeente Groningen.

Logo Koploperproject Groningen

 Wat levert het koploperproject op 

Word ook Koploper 

  • positieve publiciteit en vaak nieuwe klanten

  • besparing van tijd en geld door deskundige begeleiding en praktische tools

  • een andere, frisse kijk op de organisatie en op duurzaamheid

  • een degelijke nulmeting: wat doen we al goed en wat kan er beter?

  • inzicht in de CO2 footprint en milieuprestaties

  • inzicht in relevante verplichte besparingsmaatregelen volgens de Wet milieubeheer

  • praktische tips voor de verduurzaming van de bedrijfsvoering

  • nieuwe ideeën voor innovatie van product- en dienstverlening

  • bewustere keuzes bij inkoop en investeringen

  • kostenbesparingen op onder meer energie, afval en mobiliteit

  • meer betrokkenheid van de medewerkers

  • uitbreiding van uw netwerk en samenwerking met andere bedrijven in de regio

  • aansluiting met het onderwijs

Meer weten? 

Ada Kruiter (contact en coördinatie)

telefoon 06 37 23 63 37

adakruiter@circulairactief.nl

  • Facebook
  • Twitter