Zoeken
  • Reina Boels

Koplopers van het Hogeland nemen deel aan digitaal corona-café

Digitale bijeenkomst eind juni 2020 met een aantal koplopers van het koploperproject het Hogeland

De Koplopers van het Hogeland namen tijdens het digitale corona cafe eind juni even de tijd om de impact van de lockdown op hun bedrijven te delen. Hieronder lees je op welke manier deze Koplopers in toekomstbestendig ondernemen, niet alleen problemen het hoofd bieden maar ook nieuwe kansen aangrijpen.

Technisch Expert Jansen in Uithuizen is een retail- en installatiebedrijf in o.a. energiesystemen. Henk Jansen neemt ons mee terug naar begin maart: ‘We kregen het krankzinnig druk. Binnen ons bedrijf zijn maatregelen zijn genomen zoals monteurs alleen in een busje, ontsmetten en plastic schermen in de winkel. Wel waren er leveringsproblemen met onderdelen. Fabrieken in Italië bijvoorbeeld gingen dicht. Gelukkig hadden op tijd voldoende zonnepanelen op voorraad, maar voor andere producten blijft het spannend.

Kansen: Jansen heeft ingespeeld op het feit dat de mensen veel thuis waren met de campagne ’zet je vakantiegeld om in duurzaamheid’. Hier is veel gehoor aan gegeven: zonnepanelen, ketels, er is enorm veel verkocht en nog is het mega druk. Zowel in de verduurzaming van woningen alsook in de winkel. Het team is gelukkig met 3 goede krachten uitgebreid. Dat was super! Voor de conculega's die nu minder werk hebben is dit natuurlijk wel spijtig.’

Terra Winsum biedt onderwijs aan de groene generatie van de toekomst van 12 tot 18 jaar. Karin Harmelink vertelt:

‘Door corona zijn bij ons de stages opgeschort en ik doe een oproep aan de Koplopers: Als u in september weer stageplekken beschikbaar heeft, laat het ons dan weten! Na de lockdown ontstond een rare situatie, een lege productieve school met veel extra communicatie. Sommige docenten pakten de digitale werkwijze zo op, voor anderen kostte dat meer moeite. De organisatie is toch behoorlijk wendbaar gebleken. In no time was er een werkgroep opgericht die digitaal lesgeven en alles daar omheen uitdacht. Leerlingen die buiten de boot dreigden te vallen zijn goed in beeld gebracht. Qua duurzaamheid zijn de plannen tijdelijk stil komen te liggen. De school ging op 2 juni weer open. Dat was goed voorbereid o.a. met belijning en in plaats van groepen van 28 leerlingen komen er nu 8 leerlingen in dagdelen op school.

Kansen: Het was spannend of de digitale infrastructuur zou voldoen. Er werd al mee getest maar nu is digitaal onderwijs in sneltreinvaart ingevoerd. Een voordeel is dat de auto- en openbaar vervoer kilometers enorm zijn gedaald. Het online onderwijs is daarom voor Terra een blijvertje. Vanaf september zullen structureel digitale lessen ingevoerd worden, bijvoorbeeld 1 dag per week. Sommige leerlingen moeten lang met het OV reizen om op school te komen. Digitaal lesgeven is een fijne optie om zowel de reistijden als de CO2 belasting van de school terug te brengen.’

PMF Mechanical Uithuizen test, onderhoudt en produceert drukvaten en pijpwerk. Henk Slik schetst de impact: ‘De olie en gasindustrie ligt sinds de lockdown volledig op zijn gat. De flexibele schil van buitenmonteurs moesten we naar huis sturen. Gelukkig zijn er geen besmettingen. Het zal nog wel een poos gaan duren voordat we teruggaan naar 'normaal', als dat al gaat gebeuren. Deze tak van industrie wordt herijkt. Veel zaken, processen en procedures gaan opnieuw bekeken worden en gedigitaliseerd. Vooral buitenlandse investeerders willen voorop lopen in 'goed doen'. Dit biedt kansen. Digitaal werken was voor ons erg wennen, het persoonlijk contact wordt gemist. Tegelijkertijd vliegen klanten en relaties aanzienlijk minder naar ons toe en blijkt ook wel dat het meerendeel niet noodzakelijke vluchten zijn. Dit zal blijvend verminderen. Helemaal zonder persoonlijk contact zaken doen voelt niet goed. Goede communicatie met opdrachtgevers is juist ook tijdens de lockdown zeer belangrijk gebleken. Ik denk dat deze crisis onze industrie een duurzame boost zal geven.

Kansen: Een aantal van de monteurs moesten thuis blijven voor de kinderen, omdat hun partners een vitaal beroep hebben. PMF heeft avondploegen geïntroduceerd. De monteurs konden 's avonds hun werkzaamheden uitvoeren. Carpoolen was tijdens de lockdown helaas niet meer aan de orde. De monteurs zitten volgens de richtlijnen weer alleen in de auto. PMF heeft inmiddels wel een tweede elektrische auto aangeschaft en op de panden van het bedrijf die daarvoor geschikt waren zijn zonnepanelen gelegd.’

Kinderopvang Paddington is gevestigd in drie karakteristieke panden in Bedum. Jolanda Bus beschrijft de lockdown als een enorme dreun: 'Paddington heeft continu noodopvang aangeboden, maar het was heel erg zoeken wie daarvan wel gebruik mochten maken en wie niet. Sinds begin juni zijn de scholen en BSO gelukkig weer open en sinds kort vangen we ook kinderen met snottebellen (:- weer op. Vervelend was dat de 4 basisscholen in Bedum wisselende tijden, dagdelen en regels hanteerden. Dit gaat nu beter. Hygiëne is geen issue geweest. De bestaande protocollen zijn iets aangepast. Gelukkig heeft de overheid de ouders gecompenseerd. Sinds de scholen weer open zijn hebben we weer een wachtlijst. De duurzaamheidsprojecten liggen nu stil. We zijn aan het kijken wat er nu nog past.

Kansen: Een voordeel van de crisis is dat ouders de kinderen nu bij de deur afzetten. Hierdoor is er veel minder oponthoud. De kinderen weten dat ouders direct vertrekken. Afscheid nemen is daardoor eenvoudiger. We hebben in deze periode nieuwe dakterrassen aangelegd en op de BSO zijn bloembakken met groenten geplaatst.

Vervoersbedrijf UVO in Uithuizermeeden voorziet in personenvervoer voor scholen, bedrijven, zorg en particulieren. In deze sector was de lockdown volgens directeur Anita Medendorp een mega shock: 'We gingen terug van 100% naar 15% omzet. Vervoerders van personen staan heel dicht op de samenleving. Als er iets gebeurd, dan merken wij dat direct. Scholen gingen dicht. Mensen moesten thuiswerken. We hadden 220 mensen in dienst en we hebben direct 180 mensen naar huis moeten sturen: 'afschalen'. Gelukkig krijgen we steun van de overheid via de gemeente. Van het ene op het andere moment mochten we niet 8 maar 2 of 3 personen vervoeren in een busje. Vervoeren van mensen blijft door besmettingsgevaar erg lastig. We zijn net als alle vervoersbedrijven, vanaf de lockdown in de overlevingsstand en aan het herijken.

Kansen: In 2019 zijn we uitgebreid met 35% capaciteit. Dat was voor ons heel hard rennen en nu kwamen we ineens abrupt tot stilstand. Dit bracht ‘lucht' om de processen eens kritisch onder de loep te nemen. Inmiddels zijn we terug op 50% van de capaciteit en zijn er weer meer mensen aan het werk. Voor de rest is het afwachten. Er is iets veranderd in de samenleving. Het vertrouwen in de maakbaarheid van veilig reizen is verdwenen. Herstel van dit vertrouwen is voor onze branche de sleutel tot de toekomst. Wat we vooral hebben geleerd is dat we geen voorspellingen meer doen. De lockdown is een kwestie geweest van overgeven aan de waan van de dag.’

Wieringa Agrarisch Loon- en Verzetbedrijf in Bedum verricht werkzaamheden voor boeren, overheden en bedrijven in de noordelijke regio. Suzanna Hoeksema sluit de sessie positief af: ‘Ons bedrijf heeft het ontzettend druk en het is sowieso al hoogseizoen. Wij hebben relatief weinig last van de crisis. De omzet is wel iets afgevlakt, maar de werkzaamheden zijn 'gewoon' doorgegaan. De chauffeurs zitten alleen in de cabine op de trekker. Hiervoor waren geen aanpassingen nodig. Gebruik van de kantine is wel aangepast: chauffeurs komen nu in shifts. Voor corona zat iedereen tegelijk in de kantine. Ook het kantoorpersoneel heeft doorgewerkt, ondanks het relatief kleine kantoor, is er voldoende ruimte voor de medewerkers op 1.50 meter afstand. De crisis wordt doorstaan met 'gezond boerenverstand'. De medewerkers is nadrukkelijk aangegeven dat, als ze bij ziekte thuis moeten blijven. Dit heeft niet tot problemen geleid. Het was een kwestie van herhalen van de regels. Binnen het bedrijf is dat snel opgepakt en uitgevoerd.

Kansen: We hebben nu een groeps-app voor alle medewerkers, waarmee we snel kunnen communiceren. We hebben de kracht van herhaling ontdekt.’

De volgende keer melden we graag hoe de Koplopers Modelmakerij Noord Nederland, Uithuizen, Hoveniersbedrijf Coen Overdevest, Leens en Bakkerij Hoekstra, Bedum door de crisis zijn beïnvloed. Zij konden helaas niet deelnemen aan deze bijeenkomst.

Met hartelijke groet en een fijne zomer gewenst namens het Koploperteam.

7 keer bekeken

 Wat levert het koploperproject op 

Word ook Koploper 

  • positieve publiciteit en vaak nieuwe klanten

  • besparing van tijd en geld door deskundige begeleiding en praktische tools

  • een andere, frisse kijk op de organisatie en op duurzaamheid

  • een degelijke nulmeting: wat doen we al goed en wat kan er beter?

  • inzicht in de CO2 footprint en milieuprestaties

  • inzicht in relevante verplichte besparingsmaatregelen volgens de Wet milieubeheer

  • praktische tips voor de verduurzaming van de bedrijfsvoering

  • nieuwe ideeën voor innovatie van product- en dienstverlening

  • bewustere keuzes bij inkoop en investeringen

  • kostenbesparingen op onder meer energie, afval en mobiliteit

  • meer betrokkenheid van de medewerkers

  • uitbreiding van uw netwerk en samenwerking met andere bedrijven in de regio

  • aansluiting met het onderwijs

Meer weten? 

Ada Kruiter (contact en coördinatie)

telefoon 06 37 23 63 37

adakruiter@circulairactief.nl

  • Facebook
  • Twitter